Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم - یکی از استادان حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در زمان کنونی با تحلیل‌های غیرتاریخی از واقعه عاشورا مواجه هستیم، گفت: این حادثه را باید متناسب با زمان خودش بررسی کنیم.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: درخصوص قیام امام حسین(ع) و چگونگی و دلایل ماندگاری آن در تاریخ صحبت‌های زیادی وجود دارد. برای اینکه بدانیم چرا بعد از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال داغ عاشورا هنوز تازه است و بر سینه شیعیان سنگینی می‌کند و هدف امام از این قیام چه بود، با عضو گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت‌وگویی انجام دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصاحبه خبرنگار مهر با حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم می‌تواند بسیاری از سؤالاتی در مورد هدف قیام عاشورا که در ذهن افراد وجود دارد را پاسخ دهد.

وی در رابطه با تحلیل‌های حوادث تاریخی عنوان کرد: درخصوص حادثه‌ای که دهم ماه محرم سال ۶۱ در کربلا اتفاق افتاد، اگر فکر کنیم این حادثه در زمان ما و با اعتقادات الان ما واقع شده یک تحلیل غیرتاریخی کرده‌ایم اما اگر آن حادثه تاریخی را در زمان خودش و با همان اعتقادات فرهنگی و وضعیت اجتماعی و سیاسی آن روز تحلیل کنیم، در واقع تحلیل تاریخی کرده‌ایم.

حجت الاسلام یزدانی مقدم عنوان کرد: ما در زمان کنونی در ایران با تحلیل‌های غیرتاریخی مواجه هستیم و دریافت‌های نادرستی از تاسوعا و عاشورا را در نوشته‌ها، سخنرانی‌ها، رادیو، تلویزیون، نمایشنامه‌ها،‌ فیلم‌ها و سریال‌ها می‌بینیم.

سندی نداریم که بگوییم مردم آن زمان امام حسین(ع) را امام معصوم می‌دانستند

وی بیان کرد: از نظر ما امام علی علیه السلام و امامان معصوم دیگر جانشینان برحق پیامبر خاتم هستند اما باید بدانیم مردم زمان امام حسین(ع)، مردم کوفه و شام، چه اعتقادی داشتند. آیا آن‌ها نیز امام حسین(ع) را امام معصوم می‌دانستند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در این باره ادامه داد: ما سندی و دلیلی نداریم که بگوییم مردم آن زمان امام حسین(ع) را امام معصوم می‌دانستند. حتی در احادیثی که از اباعبدالله الحسین(ع) جمع آوری شده نیز سیدالشهدا(ع) عنوان نکردند که من امام معصوم و مفترض الطاعه هستم.

وی در این باره ادامه داد: حال اگر ما جامعه آن زمان را این چنین تصور کنیم کل صحنه تاسوعا و عاشورا تغییر می‌کند. به این صورت که تصور مردم عادی آن زمان این است که خلیفه مسلمین به نام یزید بن معاویه وجود دارد که با او بیعت شده و حکومت مشروع نیم بندی هم (به معنی آن زمان و با اعتقاد آن زمان) دارد. از نظر مردم آن زمان همان طور که خلفای دیگر به حکومت می‌رسیدند یزید نیز به حکومت رسیده با این تفاوت که برای یزید و معاویه بیعت مردمی چندانی هم منعقد نشده است.

حتی در احادیثی که از اباعبدالله الحسین(ع) جمع آوری شده، ایشان عنوان نکردند که من امام معصوم و مفترض الطاعه هستم

حجت الاسلام یزدانی مقدم درباره تصور مردم عادی آن زمان، اضافه کرد: یزید، خلیفه مسلمین این چنینی از برخی بزرگان همچون امام حسین(ع) بیعت خواسته است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی افزود: زمانی که یزید از امام حسین(ع) بیعت خواست، اباعبدالله الحسین(ع) برای اجتناب از بیعت و تأیید حکومت جور و ستم از مدینه خارج شدند؛ ایشان خروج نظامی و یا ماجراجویانه نداشتند بلکه از مدینه با اهل بیت به سمت مکه رفتند. در مکه دشمن درصدد ترور امام حسین(ع) بود و امام برای این که حرمت مکه از بین نرود با توجه به وجود درخواست مردم کوفه، به سوی کوفه رفتند. این ظاهر تاریخی علت خارج شدن امام از مکه و رفتن به همراه اهل بیت به کوفه است.

عضو گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: در نامه‌هایی که مردم کوفه به امام حسین(ع) فرستاده شده، عنوان نشده که تو، امام معصوم هستی از این رو ما می‌خواهیم به تو بپیوندیم بلکه در نامه‌ها نوشته شده که یزید بر سر کار آمده و حاکمی که در کوفه است فردی ناتوان است ما می‌خواهیم با تو بیعت کنیم و در برابر فاسد یزید بایستیم.

دلیل نوشتن نامه کوفیان به امام حسین(ع)

وی در این باره ادامه داد: حتی در تاریخ دلیل نوشتن نامه کوفیان هم ذکر نشده است که آنان به امام حسین(ع) به عنوان امام معصوم نامه نوشته باشند؛ این که به دلیل اختلاف تاریخی و قبیله‌ای کوفیان با شامیان بوده و یا خیر. درهر صورت کوفیان، شیعه به معنای امروزی آن نبودند.

حجت الاسلام یزدانی مقدم تصریح کرد: یزید مورد تنفر مردم به ویژه متدینان آن زمان بود و البته عده‌ای نیز از او حمایت می‌کردند در چنین موقعیت دشوار، مردم کوفه می‌دیدند به این که امام حسین(ع) از تأیید او سرباز زده و علیه حاکم به ظاهر اسلامی خروج کرده است.

وی عنوان کرد: برخلاف آن چیزی که امروز ما ترسیم می‌کنیم، مسئله کوفه این نبوده که آن‌ها امام زمان خودشان، امام معصوم و مفترض الطاعه را یاری نکردند زیرا مردم آن زمان و کسانی که به شیعه علی(ع) و اهل بیت مشهور بودند به این صورت که ما امام حسین(ع) را می‌شناسیم، نمی‌شناختند نهایتش آن بود که می‌گفتند امام حسین(ع) نواده پیامر گرامی اسلام است و او شایسته‌تر است.

عضو گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اگرچه برخی چهره‌های برجسته شیعه امام حسین(ع) را امام معصوم و مفترض الطاعه می‌شناختند اما عموم مردم اینگونه شناخت نداشتند.

وی بیان داشت: بعدها اهل شام می‌گفتند (اعتقاد داشتند) ما نمی‌دانستیم پیامبر غیر از بنی امیه قوم و خویش دیگری نیز دارد.

علم و دانش انسان را در دو راهی‌ها کمک می‌کند

وی با بیان این که علم و دانش چیزی است که انسان را در دو راهی‌ها کمک می‌کند، ابراز داشت: در حدیثی داریم زمانی که امام زمان(عج) تشریف آوردند راه شناخت امام(ع) معجزه او نیست بلکه باید با علم و دانش تشخیص دهیم و به عقل خود رجوع کنیم.

مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: این که آیا مدعیان حقیقت و عدالت راست می‌گویند باید ببینیم ایا سخنشان با عملشان مطابقت دارد یا خیر.

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «خدا را به خدا بودنش بشناسید پیامبر را با رسالتی که با خود آورده بشناسید و اولی الامر را با عدالت و احسان بشناسید».

حجت الاسلام یزدانی مقدم در پایان برای مطالعه کتاب‌هایی درخصوص قیام امام حسین(ع) توصیه کرد: کتاب «پژوهشی تازه پس از ۵۰ سال درباره قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام» از دکتر سید جعفر شهیدی، «حماسه حسینی» اثر شهید مطهری، «چرا امام حسین(ع) قیام کرد» اثر محمد تقی شریعتی و کتاب «بررسی تاریخی عاشورا» از محمد آیتی از جمله کتاب‌هایی است که برای مطالعه همگان سفارش می‌شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۸۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته

مدیرکل ثبت احوال کردستان از کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج و ۱.۶ درصدی طلاق طی سال گذشته در استان خبر داد.

علی جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان، اظهار کرد: سال گذشته ۲۱ هزار و ۱۲۵ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

وی تعداد ولادت شهری را ۱۵۴۵۲ واقعه و روستایی را ۵۶۷۳ واقعه اعلام کرد و افزود: تعداد ولادت ثبت شده پسران ۱۰۹۰۹ واقعه و ولادت ثبت شده دختران ۱۰۲۱۶ واقعه بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان خاطرنشان کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۶.۸ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه دختر حدود ۱۰۷ واقعه پسر به ثبت رسیده است.

جوکار با بیان اینکه بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با حدود ۱/۳۰ درصد بوده است، ادامه داد: میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت شده ۳۰.۹۵ سال بوده است.

ثبت ۴۰۵ مورد دوقلوزایی در کردستان

وی اضافه کرد: از مجموع ۲۱۱۲۵ واقعه ولادت ثبت شده، ۴۰۵ واقعه دو قلوزایی و ۱۱ واقعه سه قلو زایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: فراوانی پنج نام اول پسران سال گذشته در استان به ترتیب شاهان ۴۷۸ مورد، محمد ۴۴۸، آیهان ۳۷۳ مورد، میران ۲۶۹ و آراد ۲۰۲ مورد بوده است.

جوکار فراوانی پنج نام اول دختران را نیز ماهلین با ۳۷۴ مورد، دلوین ۳۶۱، آن یا ۳۳۹، نورا ۱۹۲ و نیلا ۱۳۲ مورد اعلام کرد.

افزایش ۳.۳ درصدی وفات در کردستان

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۸۱۴۱ واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان تعداد وفات ثبت شده در مردان استان را ۴۶۴۸ واقعه و در زنان ۳۴۹۲ واقعه اعلام و تصریح کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات برابر ۱۳۳.۱ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه وفات ثبت شده در زنان، حدود ۱۳۳ واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.

جوکار اضافه کرد: میانگین سن مردان فوت شده ۶۴.۴۳ سال و میانگین سن زنان فوت شده را ۷۰.۶۵ سال بوده است.

کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج در کردستان

وی گفت: سال گذشته ۱۲۶۰۱ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین ازدواج ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۲۹-۲۵ سال به تعداد ۳۸۵۷ مورد بوده که به روایتی ۳۰.۶ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار تاکید کرد: بیشترین ازدواج ثبت شده زنان مربوط به گروه سنی ۲۴-۲۰ سال به تعداد ۳۳۴۳ مورد بوده که به روایتی ۲۶.۵ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

وی اضافه کرد: میانگین سن ازدواج بار اول مردان استان ۲۸.۲۳ سال و میانگین سن ازدواج بار اول در زنان ۲۴.۱۵ سال بوده است.

کاهش ۱.۶ درصدی طلاق در کردستان

مدیرکل ثبت احوال کردستان تصریح کرد: در سال گذشته ۵۲۲۵ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

جوکار افزود: بیشترین طلاق ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۱۱۵۶ مورد بوده که به روایتی ۲۲.۱ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین طلاق ثبت شده در زنان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۹۸۹ مورد بوده و به روایتی ۱۸.۹ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار اظهار کرد: میانگین سن طلاق بار اول مردان ۳۶.۹۳ سال و میانگین سن طلاق بار اول در زنان استان را ۳۲.۲۴ سال است.

کد خبر 751027

دیگر خبرها

  • تحلیل رسانه عبری زبان: حماس بازی نتانیاهو را خراب کرد
  • ۳ هزار زنجانی به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)اعزام می شوند
  • ۳ هزار زنجانی به مراسم سالگرد امام راحل اعزام می شوند
  • نکته مهمی که در توقیع امام زمان (عج) به شیخ مفید اشاره شد
  • حسینی: امروزه فریاد حمایت از غزه در غرب طنین‌انداز شده است
  • حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود